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<ソーシャルテレビ>グーグルTV型のコネクトテレビではアップスの売り上げ分割は開発者7でテレビ事業者3の予測


 ビデオネットの記事ですがAccedo Broadband社CEOの話です。
 スマートフォンモデルが主流になると言われるアンドロイド型のコネクトテレビにおいては、第三者開発の各種のアップスのマーケットがCEメーカーやグーグルなどによって立ち上げられる動きがでています。たとえばソニーのブラビアではアップスの第三者開発が始まっています。その他Samsung, Philips and Sharp もアップス市場を立ち上げる動きです。
 このアップスの売り上げ分割(レベニューシェア)は開発者7、テレビ3になるとの予測が出ています。(Accedo Broadband社CEOAccedo Broadband社CEO氏)
 何故なら各テレビ販売においては、対応するアップスの種類と数が差別化要因になるからです。すべてがアンドロイドテレビで統一さえれれば話は別ですが。
またCEテレビメーカーはCATVなどとのプラットフォーム競争が始まります。(いわゆるCATVの契約破棄=コードカットと呼ばれるコネクトテレビへの乗り換えの動き)
 これにコンテンツの売り上げ分割が絡めば、例えば「20の有料チャネルが見られるアップスを付加するから、テレビは無料で良いよ」と言う携帯電話モデルが出現する可能性があります。
 その他フェースブック型の仮想商品や仮想ギフトなどのマイクロ取引も盛んになります。コンテンツとしては新聞やドラマの一品売り=マイクロ取引も出るでしょう。
 ゲームのアップスも差別化要因ですし、新聞記事一本10セントや雑誌などのアップスもテレビの差別化要因です。
 凄い時代が来そうです。
 <コネクトテレビで差別化要因となるアップスの事例はスマートフォンと同じ>
connected-tv-apps-main.jpg
 <引用元:ビデオネット>
 ★★ 70% revenue share for connected apps developers
  http://v-net.tv/NewsDisplay.aspx?id=430

The connected TV device market could provide interactive TV applications developers with an expanded market and the possibility to achieve some compelling revenue shares from the CE vendors who operate the connected service portals. Michael Lantz, CEO at Accedo Broadband, which is best known for its IPTV applications including games, expects the benchmark set for Apple iPhone app store share outs to apply on connected TVs. That means application developers taking 70% of the revenue and the platform operator taking 30% from application purchases.

Accedo Broadband has been quick to pursue the connected TV opportunity and has applications available today on Sony, Samsung, Philips and Sharp connected devices, among others. Lantz expects CE vendors to use applications to differentiate their services and devices and generate revenues. And they are not held back by the same fears of generating call centre enquiries as Pay TV operators, so are much quicker to pursue new ideas, he says.
Lantz believes there is a big difference between which applications will work on the television compared to mobile phones. “People are used to paying for content on television so content will be huge revenue driver,” he points out. But games will also be a “huge driver and definite revenue generator.” Information services, from newspapers or financial magazines, for example, could also persuade consumers to spend modest amounts per month. And yes, the novelty apps (e.g. Star Wars light sabre and emptying beer glass on mobiles) will also find a home in the television environment, Lantz believes.
Accedo expects to develop its applications for a very fragmented market, addressing a Samsung television, Pioneer Blu-ray player and Canvas set-top box individually, for example. But Lantz points out: “It is ten times easier to develop applications for a connected TV environment than for standard interactive TV. You don’t have to buy a £50,000 development kit. So this is powerful.”

 日本ナレッジマネジメント学会  専務理事 山崎秀夫 borg7of9 twitter

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