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<ソーシャルメディアマーケティング> スターバックスのGold顧客への対処はギルトと組む特別サービス!!?


 スターバックスは流石ですね。ツイッターとかフェースブックと言ったオープンパブリックなアプローチと平行して極めてプライベートなアプローチ(ゴールド会員レベル顧客の優遇措置、My Starbucks Rewards customers)を取っています。
 ギルトグループと組んでレア物の提供を始めました。8月3日から7日まで百万人のゴールド会員レベルの顧客だけが対象です。特別の味のガラパゴス・コーフィーなどです。早くも売り切れているようですが。
 <解説>
  ソーシャルメディアマーケティングはツイッターやグルーポン型のオープンパブリックだけではありません。心理学で言うクロージング効果を狙った、ギルト(職業組合)的な隠れ家要素のマーケティングも効果的です。スターバックスで成功したものが米国での最新マーケティングになるので要注意です。
 日本でもSNSを活用した富裕層マーケティングが成功していますので。
 ★★ Starbucks Partners with Gilt for Exclusive Customer Deals
  http://mashable.com/2010/08/04/starbucks-experiments-with-gilt-for-exclusive-customer-deals/

Starbucks Gold customers are those who have earned 30 stars or more — one star for each transaction — as part of the My Starbucks Rewards program. Starbucks estimates that it has more than 1 million Gold members, and says it will be using the private sale as a way to share exclusive rewards with these loyal customers.
Gold level members received an e-mail notification of the sale yesterday, which explained that the medium-bodied Galápagos San Cristóbal coffee is, “so rare that we may never be able to offer it again and we want you to have the opportunity to try its unique depth and flavor before anyone else.”

  日本ナレッジマネジメント学会 専務理事 山崎秀夫 borg7of9 twitter

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