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<ソーシャルテレビ>SNSがソーシャルテレビに進化する!!?


 ヴィデオネットの記事ですが、IBC2009ではソーシャルテレビが語られたもの補足的であり、テレビに統合されるのはまだ早いと見られており、具体的な手段が不明でした。精々EPG (Electronic Programme Guide電子プログラムガイド) の補足だったわけですね。
しかし IBC2010ではムード的に具体的な手段などが議論され始めたと言う記事です。
アップスでのソーシャルメディアとの統合とか、1画面方式でのオーバーレイ対処か、2画面方式(リモコンをスマートフォンにして同時に別画面にする)での対処かとか言う話ですね。
 例えばラブフィルムのロマンチックなシーンで突然、IMが来たり、フェースブックのニュースフィードが同一画面上にポップアップされるのはまずい!! やっぱり2画面方式で対処が正しいなどという具体論が議論されています。
 またCATV最大手のコムキャストがソーシャルテレビのMISOを買収したり、BBCがツイッターやフェースブックにリンクを張り始めたのが業界変化の証拠だそうです。
 ★★Will social networking become social TV?
  http://v-net.tv/NewsDisplay.aspx?id=522

Social networking made quite a buzz at IBC 2009 but back then, apart from a few zealots, it was seen as complementary rather than integral to TV. It might fit in around the edges, inside the EPG (Electronic Programme Guide) for example, but would have no place within the core service where it would intrude on the viewing experience.
That line seems to be changing to judge from the exhibits at IBC 2010, even if the mood from the floor has yet to be measured, with signs of a more radical coming together of the two sides so that it no longer seems so ridiculous to talk about social TV as an emerging reality. Social TV can be defined as a hybrid service enabled by the fusion of devices and technology to add social interaction to TV either within a single screen, or two screens. In the latter scenario a mobile handset or tablet would typically be used to conduct the interaction, possibly also controlling the primary screen.

Much has happened in the last year to bring social TV onto the agenda, such as the acquisition by Comcast, the largest US cable operator, of social TV application vendor Miso, which allows users to check in to what they are watching and earn points. This concurs with a rapid growth in these so called ‘check-in check-out’ TV applications modelled on the Foursquare social networking service for mobile phones. Consumers can opt whether to sign in, perhaps choosing to do so when viewing certain types of programme that do not command undivided attention. Further evidence of this trend came with the latest version of BBC iPlayer including links to FaceBook and Twitter, allowing viewers to rank programmes, for example.

  日本ナレッジマネジメント学会 専務理事 山崎秀夫 borg7of9 twitter

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