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<SNS>フェースブック・ディールズの強みはソーシャルグラフと仮想通貨クレジット!!


 ギガオムの記事ですがグルーポンキラーのフェースブック・ディールズが遂に全貌を見せました。予想通り5都市で展開されますが、強みは仮想通貨クレジットでの支払いとソーシャルグラフです。グルーポンキラーになるかどうかはこれからの話です。
 <解説>
  フェースブック・ディールズの強みの一つがソーシャルグラフ(社会学ではソシオグラムと呼ぶ。)と言うのはポイントです。
 本来、ソーシャルメディアは「社会的交換」が目的であり、「利他主義」が基本です。そこに割引と言う市場原理(利己主義)を持ち出して大成功したのがグルーポンです。しかしこれでは長続きしないと思われます。大幅割引に釣られた一回きりの訪問になりがちです。
 米国のソーシャルメディアのマーケティングでは企業の収益追及(利己主義)と社会貢献(利他主義)が上手く組み合わせられ、バランスされています。
 例えば「スターバックスにチェックインしてくれれば(訪問してコーヒーを飲めば)、スターバックスは10セントを社会貢献目的で活動している人々に寄付します」などの動きは利己主義と利他主義のバランスがとられています。
 フェースブックのクーポンビジネス進出により、利他主義の要素が付加されれば長続きするかもしれません。

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 <引用元:ギガオム>
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 <引用元:adage>
 ★★ Facebook’s Two Deal Weapons: The Social Graph and Credits
  http://gigaom.com/2011/04/26/facebooks-two-deal-weapons-the-social-graph-and-credits/


Whether the new service becomes a “Groupon killer” remains to be seen, but Facebook has two major weapons in its arsenal: Deals playing directly into the power of the site’s social graph, and the integration of Facebook Credits.
As we wrote recently when Deals was still in the planning stages, the biggest threat the new offering poses to Groupon is that Facebook is truly social in a way that Groupon and its competitors, such as LivingSocial, aren’t. The rise of Groupon was seen by many as a sign “social shopping” had arrived, but the discount offers from the Chicago company and its ilk aren’t all that social. In many ways, they’re just email marketing with a 21st-century spin.

★★Facebook Launches ‘Deals on Facebook,’ Promises a More Social Experience Than Groupon
http://adage.com/article/digital/facebook-launches-deals-facebook/227218/
  
日本ナレッジマネジメント学会 専務理事 山崎秀夫 borg7of9 twitter

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