世界中のソーシャルに関するニュースを紹介、配信するサイト

<アップスvsHTML5> 何故企業はHTML5に群がるのか!!?


 フォーチュン誌の記事ですが、企業とHTML5の関係を非常に面白く伝えています。アップルがHTML5を支持して18ヶ月の喧騒が続いています。その後マイクロソフトも加わりました。
本気でネイティブアップスが時代遅れと信じてHTML5版を提供する企業(FT)もあれば、3割の手数料を嫌がってアップルに対する対抗で出す企業(アマゾン)、冷静にネイティブアップスの補完として提供する企業(LinkedIn (LNKD) and Box.net’s HTML5 apps)もありさまざまです。
 記事ではWebアップスベースのHTML5版は、かなりの事が出来るものの、カメラ操作など機器固有の処理は困難、また操作性はネイティブアップスの方が一日の長がある、従って多くの企業が採用しているネイティブアップスの補完的なアプローチが正しいのではと述べています。
例えばキンドルのEリーダーはHTML5ベースですが、やっぱりキンドルのネイティブアップスに比べて操作が荒っぽいなど劣るそうです。(記事では改善は可能と書いてありますが。)
 またネイティブアップスの場合にはアップストアやアンドロイドマーケットがあるのに対してHTML5ではマーケットがないのも欠点と言う指摘です。(多くの出版社はこの点を考えてアップルに3割を支払ってでもネイティブアップスの電子雑誌を出しているわけですね。)
 グーグルの支持の上にアドビを嫌がったアップルが2010年春に支持し、その後マイクロソフトも支持したため、一挙に注目されたHTML5ですが、どうやら客観的な認識が出来始めています。
 両者は代替財でもあり、補完財でもあると。

 
html5-logo-1.jpeg
<引用元:フォーチュン誌>
  ★★ Why companies are flocking to HTML5


Indeed, adoption has soared. A recent survey from video search engine MeFeedia showed that at least 69% of web video is now available for playback via HTML5. Last December, that number was 54%; in January 2010, months before the iPad became a hit, it was 10%. “Developers out there are getting better at supporting all of HTML5’s more critical features, which is why we’re seeing more publishers building the actual experiences they want using web technologies,” says Faruk Ates, a creative design and web consultant who worked at Apple for three years
.
Amazon’s (AMZN) Cloud Reader made waves when it was announced a few weeks ago. While it has a polished user interface and offline reading capability, it’s still rough around the edges with limited web browser support and a lack of notable features Kindle e-reader users already take for granted, including text highlighting, notes and full-screen reading. Still, that hasn’t stopped user from kicking the tires. Amazon would not disclose numbers, but a spokesperson told Fortune that its Cloud Reader had the best first week of any Kindle app to date. The company says missing features will be folded into future updates.


LinkedIn (LNKD) and Box.net’s HTML5 apps, meanwhile, use the technology for different reasons. While Amazon’s Cloud Reader seems intent on becoming the primary web app for Kindle users, LinkedIn’s is merely supposed to complement apps developed for Android and iOS. In other words, users who don’t own either type of device will still get functionality that approximates the native app. Same goes for Box.net’s new web-based offering. Although the Palo Alto-based cloud storage provider uses some HTML5 coding in its main site, it didn’t fully embrace the Web technology until more recently thanks to a new wave of engineers. “We probably could have supported it a year ago,” says Box.net CEO Aaron Levie. He says HTML5’s increasingly powerful tools blur the lines between Web and cloud, desktop and client-like functionality.


That doesn’t mean the technology doesn’t face obstacles. HTML5 apps are often limited when compared with their native counterparts. In LinkedIn’s case, the feature sets are similar but the user interface is noticeably less flashy. Some mobile device’s assets, like the camera, remain off-limits to HTML5. “Generally, there are certain areas where native is going to do better for you, like media photos and pictures,” explains Joff Redfern, LinkedIn’s mobile product head. “It’s sometimes a little harder to get at via HTML5.

 日本ナレッジマネジメント学会 専務理事 山崎秀夫 borg7of9 twitter

関連記事

2019年2月
« 12月    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728