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<電子書籍>オープン時代の終焉か?閉鎖的な壁の中の花園化する米国電子書籍販売!!


 ギガオムの記事ですが、米国の電子書籍市場はオープン化から電子機器と一体化した囲い込みの方向に向かっています。
 現在、 Amazon, Apple and Barnes & Nobleがそれぞれ電子ブックリーダーを出しており、市場は寡占状態です。そしてそれぞれが独自のハード機器と販売の仕組みで電子書籍の顧客を囲い込み始めています。
 オープン化=モジュール部品としての電子書籍から機器と一体化した閉鎖的な販売の仕組みや電子書籍の仕組みへと急速に移行しています。(majority of e-books are still read via the Kindle and the iPad and the Nook)
iCloudのような生活者クラウドサービス=サービス支配論理の下では、どうやらこれが正しい流れのようです。

  
the e-book marketplace is a kind of oligopoly involving a few major players — primarily Amazon, Apple and Barnes & Noble. And while bookstore owners of all kinds are free to decide which books they wish to put on their shelves, these new giants have far more control over whose e-books see the light of day because they also own the major e-reading platforms, and they are making decisions based not on what they think consumers want to read but on their own competitive interests. That is turning the e-book landscape into even more of a walled garden.

We’re heading to a world where there are just a handful of influential bookstores (Amazon, Apple, Nook…) and one by one, the principles of open access are disappearing. Apple, apparently, won’t carry an ebook that contains a link to buy a hardcover book from Amazon.

openbook01.png
<引用もと:ギガオム>
 ★★ How the e-book landscape is becoming a walled garden
   ナレッジマネジメント学会 専務理事 山崎秀夫 borg7of9 twitter

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