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<アプリと広告>アプリのエコシステムが成熟段階に!!


April 2011 Xyologic.png
April 2012 Xyologic.png
<引用元:テッククランチ>

 テッククランチの記事ですが、アップルのトップ100の無料アプリのリスト(アプリの発見リスト)上で登場する新規アプリの割合が2011年4月の58%から2012年4月には35%に下がったそうです。これはアプリのエコシステムの成熟を意味すると記事は書いています。
 更なる注目点はモバイル広告です。かつてモバイルのWeb=ブラウザー広告に期待を掛けていた広告主は2008年のリーマンショック後、経済の停滞を見て多くがモバイル広告から撤退しました。その後アップルの台頭とアップ経済の中でアプリ広告が台頭しています。理由はスマートフォンではクッキーが働きにくく、ブラウザー広告からものを買おうとするといちいち、個人の認証情報を再入力する必要がある点が嫌われました。一方アプリ広告では一度個人情報や認証情報を入れれば、あとはアプリが対処してくれます。
 その結果、モバイル広告ではブラウザーではなくアプリ広告が米国では主流になっています。
 <解説>
 パソコンインターネットと比べて広告単価が五分の一と言われるスマート機器の広告ですが、主流がブラウザーではなくアプリ内広告と言うのが注目点です。
 広告には本来、テレビや新聞のようにマス広告=オープンな広告環境がもっとも適していると考えられます。しかし閉鎖性を持つアプリ内広告が主流となれば、スマート革命=スマートフォンやタブレットなどの広告は閉鎖型となり、あまり規模が大きくなりません。
そうなれば記事で書いてあるようにマイクロ取引や通販から稼ぐしかないと言う話になります。


These days, the vast majority of U.S. mobile ad spend is in native mobile apps and not the mobile web. To web purists it may be surprising that developers continue to release thousands of native mobile apps each month. However, as U.S. advertisers continue to focus on advertising in apps and not the web and apps is where the monetisation of “free” mobile content in the U.S. is at.

It is easy to forget that as the financial crisis hit the U.S. economy in Autumn of 2008 and rumors of stagnation in mobile advertising abounded. A lot of mobile content advertisers pulled out of the mobile web-based advertising market and many VCs put their mobile consumer investments on hold.
It wasn’t until the launch of the iPhone that anyone saw dollar signs in mobile.
Mobile developers, VC-backed startups and advertisers only jumped on Apple’s platform once the App Store launched, as the ad requests on Admob network show.


Iryna Newman, Head of Mobile Marketing at Groupon: “A big reason for optimized monetazation in apps is that apps finally solved the problem of user authentication, transaction history and payments. For example, within an app, you only have to log in once and provide your credit card information… you’re then stress-free every time you come back and all your transactions will be seamless.=
With mobile web, cookies are still unreliable and users often face obstacles as they try to sign up, purchase or complete everyday actions, having to remember their passwords and constantly re-enter credit card information. For the most part, mobile web users are having a frustrating experience.”

 ★★ Apple’s App Discovery Lead On Google Is Shrinking, But Mobile Publishers Shouldn’t Be Too Worried
  ナレッジマネジメント学会 専務理事 山崎秀夫 borg7of9 twitter

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