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<ソーシャルゲーム>中国政府によるソーシャルゲームの規制強化


 ビジネスウイーク誌の記事ですが、2010年7月現在、中国のインターネット参加者は4億人、その内の半分2億人弱が25歳以下です。またインターネットのゲーマーは約1億人だそうです。
そこでゲーム中毒は国を危うくすると中国政府がガイドラインを設定して規制に乗り出し、テンセントなどソーシャルゲームの企業の株式が下がっています。(テンセント株は23%ダウン)特に子供達のネットゲーム中毒を親も政府も心配しています。
でもソーシャルゲームの売り上げは2010年予測で約45億ドル(昨年比22%の伸びです)、昨年は40%伸びたのですが。(アメリカが2010年予測で20億ドルですからマイクロ取引(仮想商品や仮想ギフトの取引)は、中国が世界一ですね。)
 ★★ Beijing Is Playing Rough with Online Gamers
  http://www.businessweek.com/magazine/content/10_28/b4186034388098.htm

With more Internet users in China than any other country, the Chinese game market seems ripe for growth. Two-thirds of Chinese have never been online and nearly half of China’s Web surfers are under 25. “When I’ve had enough of one game I go on to the next,” says Jiang Yuzhuo, a 21-year-old hairstylist who spends as many as four hours a day playing games in Internet cafés.
The Chinese government thinks that’s excessive. The Ministry of Culture on June 22 announced regulations setting guidelines for the look and feel of games and requiring that social gamers register under their real names. The ministry also set limits on sales to minors of items using virtual currency, or points earned playing online. The news sent Tencent’s Hong Kong-listed shares down 5 percent. “The new rules will be a challenge for operators,” says Galant Ng, an analyst with Tai Fook Securities in Hong Kong. Tencent says the new rules will be good for the industry. Perfect World and Shanda didn’t respond to requests for comment.

  日本ナレッジマネジメント学会 専務理事 山崎秀夫 borg7of9 twitter

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