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<アップス&ソーシャルテレビ> ファッションeコマースの BlueflyがテレビCMでバーコードを活用


 ニューヨークタイムスの記事ですが米国の electronic commerce companyであるファッションのBlueflyがテレビCMに2次元バーコードを入れて、携帯電話のアップスからサイトへの誘導を始めています。45秒のコマーシャルですがセレブの洋服ダンスというコマーシャルですね。
 アクセスすると150ドルの買い物につき、30ドルが割り引かれます。
 現在、全体の販売数の25%を占めるスマートフォンが2011年末までには半分を超えるといわれていますから、この形式での広告は益々増えるとニューヨークタイムスは予測しています。
 45秒間のCMだそうですが、以下のような形で提示されます。
bluefly-articleLarge.jpg
 <出所:ニューヨークタイムス>
 ★★ Bar Codes Add Detail on Items in TV Ads
  http://www.nytimes.com/2010/09/27/business/media/27bluefly.html?ref=technology

The 45-second commercials by the online fashion retailer Bluefly show snippets of its “Closet Confessions” interviews with designers and celebrities like Bethenny Frankel, who appeared on “The Real Housewives of New York City,” and the Olympic figure skater Johnny Weir.

When the cellphone is pointed at the on-screen bar code, the user is linked to a complete closet-baring episode, which can run as long as five minutes, and offered a $30 discount on a $150 purchase at bluefly.com, which sells designer and other branded clothing and accessories.

“Using bar codes is starting to spread,” he said, “because more people are using smartphones, and many of those phones have the scanning application to read the codes.”

Cellphone fees — whether the user has an Internet access plan or pays for each data download — have also hampered such mobile technologies. Even so, a report last month from Nielsen predicted that smartphones, which now account for 25 percent of the domestic mobile market, would overtake standard mobile phones by the end of 2011.
Mr. Becker predicted that bar codes would become more common because “they are simple and quick to use,” he said, “and they trigger a richer, quicker and more interactive experience for the user.”

 日本ナレッジマネジメント学会 専務理事 山崎秀夫

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