世界中のソーシャルに関するニュースを紹介、配信するサイト

<ゲーム機>ゲーム機ビジネスは既に古い?消費者を巡るマイクロソフト対アップルの戦い


 テッククランチの記事ですが、マイクロソフトはアップルに消費者との戦いで負けたと言う記事を書いています。スマートフォンやタブレットは別としても問題は、マイクロソフトの最大の問題は前四半期に Entertainment and Devices Divisionが赤字になった点です。
 注目点はマイクロソフトがアップルに唯一勝っていたのがリビングルームのゲーム機でした。
 記事はXBOX360が盛りを過ぎたから売れなくなったと述べています。 その結果、Entertainment and Devices Divisionが赤字になった訳です。しかしこんな状況は嘗てゲーム機の世界ではなかったと指摘しています。
 つまりコンソールゲーム機ビジネスは既に古く、キネクトブームが去れば一挙に赤字になる状況だと言うことのようです。その分iPadやスマートフォンのゲームが伸びると言うことなんでしょうか?
 少なくとも記事はそう見ています。任天堂 ニンテンドー3DSのゲーム機もそうでしたが、コンソールゲーム機そのものがパソコンと同じで既に古くなっていると言う見方も台頭しています。
 マイクロソフトのXBOX360と言うゲーム機ビジネスは数年前のノキアのスマートフォンビジネスとそっくりだと記事は結んでいます。

  The wildcard is the living room. This is the one consumer space where Microsoft has done better than Apple over the past 5 years. The Xbox 360 has been a big hit, and accessories like the Kinect have moved the market forward. Apple’s first Apple TV was largely a dud. The second one is much better and seems to be selling well, but it’s not a consumer hit in the same way the Xbox is.
But last quarter, a funny thing happened: Microsoft’s Entertainment and Devices Division actually lost money. That had not happened since 2009. And it was the worst loss since 2007 — again, five years ago.
Since Microsoft reports Windows Phone numbers under E&D, some assumed the poor numbers were a result of things like Microsoft’s Nokia payout dragging the division down. But Microsoft themselves noted that the 16 percent decrease in revenue was the result of “a soft gaming console market”. This was later backed up by more numbers. The drop in revenue and the swing to a loss was all about Xbox demand evaporating.
Now, obviously, the Xbox is old — some may say “ancient” by gaming console standards. And a new one isn’t due until next year. That device will undoubtedly do well, but you have to wonder if Microsoft wasn’t surprised by this swift drop to a loss for the division. If they weren’t, why not aim for a new console this year? It sure seems like they were counting on things like the Kinect to extend the life of the device, and that worked for a while, then collapsed.
Meanwhile, gaming on iOS continues to grow. Anyone who doesn’t view the iPad as a legitimate living room gaming contender now is simply fooling themselves. And it’s a device that’s refreshed with the lastest hardware once a year. The Xbox is coming in three, four, or even five year intervals. That simply cannot compete given the rate of change we’re seeing.

   ★★ The Slow Decay Of The Microsoft Consumer
    ナレッジマネジメント学会 専務理事 山崎秀夫 borg7of9 twitter

関連記事

2020年2月
« 12月    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829